اگر تصمیم دارید خودتان لکه های فرش ها را تمیز کنید باید بدانید نتیجه به اندازه تمیز کردن توسط حرفه ای ها موثر نخواهد بود زیرا شستشوی فرش توسط دستگاه های پیشرفته نتیجه بهتری در بر خواهد داشت. اما اگر میخواهید در هزینه هایتان صرفه جویی کنید، در این پست به صورت تخصصی به روش های خانگی برای لکه گیری فرش می پردازیم. برای اینکه این پست را کاملا درک کنید، دیگر مطالب ما را در مجله آموزشی قالیشویی نایین دنبال کنید.

لگه گیری فرش

۵ روش برای لکه گیری فرش ها در منزل

قبل از شروع عملیات لکه گیری فرشها باید به چند نکته توجه داشته باشید و از ۳ اشتباه رایج جلوگیری کنید:

– استفاده زیاد از شامپو فرش
– مرطوب کردن بیش از حد فرش در هنگام لکه بری
– عدم حفاظت از فرش مرطوب در مقابل مبلمان

استفاده زیاد از شامپو فرش برای لکه بری باعث نفوذ آن در عمق فرش و تغییر رنگ آن میشود و در نهایت از عمر فرش میکاهد. راه حل خارج کردن شامپو فرش اضافی وارد شده، استفاده از دستگاه های شستشوی پیشرفته است. پس دقت کنید اگر از شامپو فرش برای لکه بری و تمیز کردن استفاده میکنید در میزان استفاده آن احتیاط کنید.

همچنین استفاده بیش از حد از آب برای لکه بری فرشها مضر است زیرا باعث میشود آب به کف فرش نفوذ کرده و در اثر ترکیبش با مواد پشت فرش منجر به تغییر رنگ فرش شود. در اصل خیس شدن پشت فرش ریسک پارگی و پوسیده شدن آن را نیز افزایش میدهد.

بسیاری از انواع مبلمان چوبی در دراز مدت ممکن است به فرش رنگ پس دهند و اگر این تماس با فرش مرطوب صورت بگیرد، احتمال وقوع این اتفاق چند برابر خواهد شد. اگر پایه های مبلمان فلزی باشد احتمال زنگ زدن نیز وجود خواهد داشت که در نهایت منجر به خراب شدن رنگ فرش در آن ناحیه میشود.

لکه های محلول در آب

_ نوشابه و شیر
_ ادرار
_ رنگهای غذایی
_ شیرینی و بستنی و ژله
_ گل و لای
_ جوهر قابل شستشو

برای پاک کردن فرش از موادی که در بالا ذکر شده اند، می بایست ۱/۴ قاشق چایخوری از مواد شوینده غیر سفیده کننده (یا سرکه سفید) که PH آنها زیر ۱۰ باشد استفاده کرد. این مقدار شوینده را در آب حل کرده و سپس محلول را بر روی لکه اسپری کنید و یک پارچه سفید جذب کننده را در اطراف لک قرار دهید و سعی کنید از گوشه ها به سمت مرکز لکه، پارچه را بچرخانید و لکه را پاک کنید. فراموش کنید لکه را مالش ندهید زیرا باعث پخش شدن آن میشود.

لکه های خاص

_ خون
_ استفراغ
_ چای ، قهوه
_ خردل
_ شکلات

برای پاک کردن لکه های بالا باید ۱ قاشق غذا خوری آمونیاک را با یک فنجان آب مخلوط کنید (به هیچ وجه ازین محلول برای پاک کردن لک فرش های پشمی یا فرش هایی که مخلوط پشم دارند استفاده نکنید بلکه میتوانید از مواد شوینده خفیف و آب استفاده کنید). فراموش نکنید اگر نمیدانید دقیقا جنس الیاف فرش شما چیست به هیچ وجه از مواد شوینده قوی مانند آمونیاک یا سفیدکننده ها استفاده نکنید زیرا رنگ فرش شما را از بین خواهند برد.

لکه های چربی و روغن

حوله کاغذی یا دستمال توالت کاغذی را روی لک گذاشته و یک وسیله آهنی گرم روی آن قرار دهید تا چربی یا روغن از فرش خارج شده و به حوله کاغذی برسد.

لکه های چسب

یک پارچه نرم را به الکل آغشته و منطقه لک شده را با استفاده از آن مالش دهید. هنگامی که چسب باقی مانده کاملا مرطوب شد، به آرامی آن را پاک کنید و تا زمانی که فرش تمیز شود اینکار را تکرار کنید.

لکه لاک ناخن

اگر پد لاک پاک کن در منزل دارید می توانید برای لک های کوچک که در اثر لاک ناخن به وجود آمده اند از آنها استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از هر چیزی باید از جنس الیاف فرش خود مطلع باشید تا آسیبی به آنها وارد نشود.

جمع بندی

در این پست سعی کردیم لکه های مرسوم را نام برده و روش های پاک کردن آنها را آموزش دهیم با این حال اگر لکه های فرش شما از نوع دیگری است به پست چطور عمر فرش دستباف را افزایش دهیم، مراجعه کنید تا با چندین مورد دیگر از روش های لکه گیری آشنا شوید.

در نهایت ما پیشنهاد می کنیم اگر لک فرش شما جدی است ریسک لکه گیری فرش را بر عهده قالیشویی نایین بگذارید تا با استفاده از دستگاه های اتوماتیک اینکار را برای شما آسان کرده و اطمینان خاطر شما را در تمیزی فرش تان فراهم آورند.

با توجه به راهکارهای ذکر شده دریافتید که چطور فرش ها را در خانه لکه گیری کنیم. اگر این مطلب را مفید دانستید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما مطرح کنید، با توجه به مطالب مطرح شده به نظرتان بهترین روش خانگی برای لکه گیری فرش ها چیست؟