این سوال خیلی از ایرانی هاست اینکه چطور عمر فرش دستباف را افزایش دهیم و آیا نگهداری از فرش ماشینی و دستباف با هم تفاوت دارد یا خیر و چه دستور العمل خاصی را برای حفظ سلامت و کیفیت فرش دستباف باید دنبال کرد. در ادامه چندین راهکار برای افزایش عمر فرش دستباف برایتان ذکر خواهیم کرد. شما میتوانید دیگر مطالب و مقالات را در مجله آموزشی قالیشویی نایین دنبال کنید.

چطور عمر فرش دستباف را افزایش دهیم

۶ راهکار برای افزایش عمر فرش دستباف

جنس الیاف فرش خود را بدانید

در زمان خرید فرش دستباف حتما نوع و جنس الیاف فرش مورد نظرتان را سوال کنید. زیرا فرش های دستباف با توجه جنس آنها، نیاز به نگهداری و حتی شستشوی متفاوتی دارند حتی با توجه به جنس الیاف استفاده شده میتوان حداقل عمر فرش را نیز تخمین زد. پس حتما از فروشنده مربوطه، دستورالعمل نگهداری ، شستشو و طول عمر آن را بپرسید. زیرا شستشوی فرش ماشینی که با تکنولوژی جدید بافته میشود کاملا متفاوت از فرش دستی است. پاسخ به این سوال که چطور عمر فرش دستباف را افزایش دهیم خیلی به آگاه بودن از خریدی که انجام میدهید دارد.

استفاده از جاروبرقی مناسب

در پست قبلی به صورت کامل ذکر کردیم که آیا استفاده از جارو برقی در عمر فرش تاثیر دارد یا خیر، اما چند نکته دیگر را نیز در اینجا برای فرش های دستباف اضافه میکنیم :

• برای جارو کشیدن فرش های دستباف حتما تنظیمات جارو برقی را بر روی گزینه فرش دستی تنظیم کنید تا مکش متناسب بوده و به فرش آسیب نزند.
• قبل از جارو کشیدن حتما گرد و غبار وسایل یا مبلمان را بگیرید متاسفانه خیلی از ایرانی ها ابتدا جارو کشیده و سپس گردگیری می کنند پس فراموش نکنید اول گرد و غبار وسایل و مبلمان را گرفته و سپس از جارو برقی استفاده کنید.
• قبل از جارو کشیدن کیسه یا فیلتر جاروبرقی را بررسی کنید تا پر نباشد زیرا در مکش جاروبرقی تاثیر میگذارد.
• سرعت جارو کشیدن شما باید متناسب با قسمتی از فرش باشد که جارو می کشید. جارو کشیدن خیلی تند برای قسمت هایی از فرش که پرترافیک نیست و آلودگی زیادی ندارد و کند جارو کشیدن برای قسمت های پرترافیک (نزدیک درب و پنجره که خاک زیادی در آنجا وجود دارد) مناسب است.
• وقتی فرش خود را یکبار جارو میکشید بیش از ۷۵ درصد از خاک آن را پاک کرده اید اما مابقی آن چه ؟! مابقی خاک و باکتری ها در عمق فرش هستند و به همین دلیل است که فرش ها سالانه یا هر چند سال نیاز به شستشو دارند. برای اینکه بتوانید بیش از ۹۰ درصد خاک فرش را با جاروبرقی پاک کنید باید جاروبرقی مناسب فرش دستباف خریداری کنید.

از سایش فرش جلوگیری کنید

راهکاری که هنوز هم خیلی از خانواده های سنتی ایرانی انجام میدهند، بر روی قسمت های پر ترافیک فرش، پارچه یا روفرشی جهت محافظت قرار دهید. اینکار عمر فرش دستباف شما را افزایش میدهد و از سایش فرش جلوگیری میکند مخصوصا در فرش های دستباف که در صورت سایش زیبایی اولیه آن از بین خواهد رفت.

پوشش درب ورودی منزل

تا جایی که ممکن است سعی کنید فرش دستباف خود را دور از درب ورودی خانه پهن کنید با اینکار خاک کمتری وارد فرش میشود و همین مساله در افزایش عمر فرش تاثیر دارد. همچنین تا جای ممکن کفش ها را با استفاده از پادری تمیز کنید تا قبل از ورود به منزل خاک کمتری همراه با کفش ها وارد خانه شود. شاید در ابتدا رعایت این مسائل را جدی نگیرید اما در بلند مدت، خاک عمقی درون فرش افزایش پیدا کرده و باعث فرسوده شدن آن خواهد شد. استفاده از دستگاه های تصفیه هوا نیز که گرد و خاک را از داخل فضای خانه حذف میکند و هم برای سلامتی اعضای خانواده و هم برای افزایش عمر فرش های دستباف توصیه میشود.

لکه گیری سریع

حتما نسبت به لک شدن و یا آلوده شدن فرش با مواد چسبنده سریع واکنش نشان دهید. زیرا هرچه بیشتر زمان بگذرد لک بیشتر در فرش فرو خواهد رفت. طبق اولین راهکار که در این پست مطرح شد، ذکر کردیم که راهکارهای شستشو و لکه گیری برای هر فرش دستباف متفاوت است و باید هنگام خرید فرش از فروشنده دستورالعمل شستشو را دریافت کرده باشید. اما اگر نمی دانید چه باید بکنید دستورالعمل کلی لکه گیری سریع طبق مراحل زیر است:

• اگر لک شامل مواد جامد نیز هست ابتدا سعی کنید مواد جامد را با آرامش از فرش جدا کنید.
• اکثر مواد پروتئینی در آب رقیق میشوند برای رقیق شدن لک از آب استفاده کنید. چند قطره آب به اطراف لک اضافه کنید و سپس از حوله برای تمیز کردن کمک بگیرید.
• برای تمیز کردن لک از پارچه مناسب یا حوله استفاده کنید. حتما دقت کنید محل لک را مالش ندهید زیرا باعث گسترش لکه خواهید شد بلکه با حوله به صورت مکش و از کناره های لکه سعی کنید آن را پاک کنید.
• اگر ماده چسبنده ای مانند آدامس بر روی فرش باقی مانده اولین کار استفاده از یخ است. سپس با ملایمت باید آدامس را از سطح فرش جدا کرد. اگر متوجه شدید که با اینکار الیاف نیز آسیب می بینند حتما با قالیشویی نایین تماس بگیرید زیرا فرش شما نیاز به شستشوی خاص دارد، قالیشویی نایین در روزهای تعطیل نیز آماده سرویس دهی می باشد.

استفاده از حیوانات خانگی آموزش دیده

اگر حیوانات خانگی در منزل نگهداری می کنید باید بگوییم دردسر شما چند برابر خواهد بود زیرا با توجه به نوع حیوان مورد نظر (سگ یا گربه) و کوتاه یا بلند بودن موهای آن و همچنین این مساله که حیوانات خانگی زمانی را نیز باید در بیرون از خانه باشند، حتما می بایست برخی کارها در اولویت قرار گیرد. مثلا تمیز کردن آنها قبل از ورود به منزل و یا حفظ بهداشت آنها را در اولویت خود قرار داده و سعی کنید از حیوانات آموزش دیده نگهداری کنید زیرا اگر حیوانات بر روی فرش شما ادرار کنند حتما نیاز به شستشوی خاص آنزیمی است. تا جای ممکن از تردد آنها بر روی فرش های دستباف جلوگیری کنید و یا طبق راهکارهای قبلی از روفرشی استفاده کنید.

جمع بندی

با توجه به راهکارهای ذکر شده دریافتیم که چطور عمر فرش دستباف را افزایش دهیم. اگر این مطلب را مفید دانستید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما مطرح کنید، با توجه به مطالب مطرح شده به نظرتان چطور عمر فرش دستباف را افزایش دهیم؟