شاید خیلی ها به دنبال پاسخ این سوال باشند که آیا استفاده از جارو برقی در عمر فرش تاثیر دارد؟ یا اینکه بر حسب نوع فرش باید از چه نوع جارو برقی استفاده شود و اصلا استفاده از جارو برقی به ماندگاری فرش کمک خواهد کرد یا خیر ؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. در پایان مطلب شما نیز اگر راهکاری می شناسید آن را با ما در میان بگذارید.

اکثر خانواده های ایرانی به طور روزانه از جارو برقی استفاده نمی کنند و معمولا یک یا دوبار در هفته برای تمیزی فرش ها و خانه از جارو برقی کمک میگیرند. اگر چه جاروبرقی فرش ها را تمیز نگه می دارد اما بعضی ها معتقد هستند که جاروبرقی به الیاف فرش آسیب می رساند، زیرا با توجه نحوه چرخش و نوع برس مکنده جارو برقی ممکن است در دراز مدت بر الیافت فرش تاثیراتی بگذارد اما باید بدانید، قدرت گرد و خاک که باعث به وجود آمدن سایش و پارگی بر روی فرش میشود خیلی تخریب کننده تر از اثر جاروبرقی هاست.

وبلاگ مجله آموزشی قالیشویی نائین در این مطلب قصد دارد ۴ راهکار برای طول عمر فرش با استفاده از جارو برقی را برای شما در ادامه ذکر کنید، امروز به شما خواهیم گفت چطور میتوانید با استفاده مناسب از جاروبرقی طول عمر فرش تان را افزایش دهید.

استفاده از جارو برقی در عمر فرش

۴ راهکار افزایش طول عمر فرش با استفاده از جارو برقی

تنظیم مکش جارو برقی

اگر جارو برقی شما دارای تنظیمات مکش برای سطوح مختلف است باید به آن توجه کرده و هنگام استفاده از جاروبرقی برای مبلمان یا فرش دستباف یا ماشینی ، حتما جاروبرقی بر روی مکش مربوطه تنظیم کنید. نکته ای دیگری که باید به آن توجه کنید ارتفاع لوله جاروبرقی است زیرا در میزان مکش آن تاثیر دارد. مثلا اگر ارتفاع لوله خیلی کم باشد فشار زیادی بر فرش هنگام مکش وارد میشود از طرفی هم اگر ارتفاع لوله خیلی بالا باشد، کثیفی ها و گرد و خاک را به درستی پاک نخواهد کرد. اگر مطمئن نیستید ارتفاع مناسب برای فرش شما چیست، ارتفاع لوله را در بالاترین حالت خود قرار دهید و سپس ارتفاع لوله را کم کنید تا با توجه به صدای مکش تشخیص دهید بهترین حالت مکش برای فرش چه ارتفاعی است.

تمرین برای درست تمیز کردن فرش با جاروبرقی

هنگامی جارو کردن باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه اجسام سخت یا چسبنده را با جارو برقی پاک نکنید اینکار هم به به الیاف فرش و هم به جاروبرقی آسیب میرساند. ممکن است استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن سنگ ریزه و یا سکه های کوچیک وسوسه انگیر باشد اما باید بدانید ممکن است این اجسام در لوله جاروبرقی گیر کند و شما هیچ وقت متوجه نشوید و عملا کارایی جارو برقی شما را از بین خواهد برد. از طرفی مکش برای پاک کردن اجسام چسبنده نیز ممکن است به فرش آسیب بزند. پس قبل از استفاده از جارو برقی ابتدا اجسام بزرگ یا سنگ ریزه یا چسبنده را از روی فرش پاک کرده و سپس از جاروبرقی استفاده کنیم.

چند بار در هفته باید از جاروبرقی استفاده کرد

ممکن است کسانی به دلیل وسواس از جاروبرقی زیاد استفاده کنند و در این فکر باشند که استفاده زیاد ممکن است آسیب زننده باشد، باید بدانید که ۲ الی ۳ بار استفاده از جاروبرقی در هفته برای تمیز کردن فرش ها هیچ آسیبی به آنها نمیزند اما از طرفی باید به نکاتی که در بالا ذکر شد در هنگام جارو کشی توجه داشته باشید. اما در حالت عمومی و نرمال یکبار در هفته استفاده از جاروبرقی برای سلامت افراد خانواده و فرش ها ضروری است.

تمیز کردن زود به زود نقاط پرترافیک فرش

نکته پایانی اینکه نقاط پرترافیک فرش یا قسمت هایی که بیشتر در معرض خاک هستند را زود به زود با جاروبرقی تمیز کنید (مثلا قسمت هایی از فرش که کنار پنجره یا جلوی درب ورودی هستند). سعی کنید نقاط پر ترافیک فرش را حداقل ۱ یا ۲ بار در هفته با جاروبرقی تمیز کنید.

جمع بندی

با توجه به نکات ذکر شده دریافتیم که استفاده از جاروبرقی در عمر فرش تاثیر گذار است اما اینکه این تاثیر مثبت یا منفی باشد بستگی به شما و نحوه استفاده تان از جارو برقی دارد. اگر این مطلب را مفید دانستید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما مطرح کنید، با توجه به مطالب مطرح شده آیا استفاده از جارو برقی در عمر فرش تاثیر دارد ؟